MERCHANT
NAVY ST
[plaque]
THE VILLAGE AT
GRIESBACH
CANADA'S MERCHANT NAVY
In both the First and Second World Wars, the Allied merchant navies faced the daunting task of
supplying vital lifelines between North America and Britain, the notorious Murmansk Run to
northern Russia, as well as facing dangers in the waters off the east coast of North America and
in the Gulf of St Lawrence.
Merchant seamen faced over whelming odds against U-boat attacks, mines, surface raiders, air
attacks and storms while transporting millions of tonnes of food, munitions, petroleum and
troops across the oceans of the world.
The outcome of the war depended on those embattled rust streaked ships sailing through the
long, bitter years. The merchant seamen who sailed them were true heroes. They hung on and
stuck it out during the dark days when they were subjected to fierced attacks against which there
was only the lightest defence.
As stated by Alan Easton, a former merchant captain, in his book 50 North: An Atlantic
Battleground, "Few knew the colossal tasks these unsung heroes achieved. They were
overshadowed by the epics of fighting men who had done no more and probably less. Only their
families really knew . If they came home - which thousands failed to do."
Canadian shipyards contributed to this effort by building hundreds of merchant ships, including
176 'Park' ships, during the Second World War.
More than 2,100 Canadian and Newfoundland men and women gave their lives while serving on
merchant ships, including 1,629 during the Second World War.
LA MARINE MARCHANDE DU CANADA
Durant les deux Guerres mondiales, les marines marchandes des Alliés relèvent l`énorme défi
qui consiste à maintenir les lignes de ravitaillement entre l`Amérique du Nord et l`Angleterre par
le redoutable passage de Murmansk vers le Nord de la Russie, de même que par la dangereuse
navigation sur la côte est de l`Amériq1ue du Nord et dans le golfe du Saint-Laurent.
en plus des féroces tempêtes de l`Atlantique Nord, les marins marchands sont exposés aux
multiples dangers d`attaques des sous-marins, de navires et d`avions, de même que des mines,
alors qu'ils transportent des millions de tonnes de nourriture, de munitions, de pétrole et de
troupes sur plusieurs océans.
Pendant de longues et difficiles années, l`issue de la guerre repose sur ces vieux bâtiments
rouillés que naviguent, malgré tout , grâce à des équipages formés de véritables héros. Les
marins font preuve d`une ténacité inébranlable durant des moments très éprouvants, alors qu'ils
subissent des attaques dévastatrices contre lesquelles ils sont impuissants.
Comme le déclare Alan Easton dans son livre 50 North: An Atlantic Battleground, contribution est /clips/e par les batailles /piques de combattants qui en ont fait presque autant, et probablement moins, qu' eux, Seules leurs familles sont au courant, et cela, seulement
s' ils rentrent au foyer - car des milliers d' entre eux ont péri.>>
Les chantiers navals canadiens contribuent à cet effort en bâtissant des centaines de navires
marchands, y compris 176 navires 'Park' durant la Deuxième Guerre mondiale.
Plus de 2,100 homes et femmes du canada et de Terre-Neuve ont perdu la vie 'a bord de navires marchands, dont 1,629 durant la Deuxième Guerre mondiale.
Canadian Naval Centennial 1910-2010
Centenaire de la marine Canadienne 1910-2010
Canada Lands Company Limited
Société immobilière du Canada limitée